آسانسور به عنوان وسيله مكانيکي كه دائما مورد استفاده افراد در همه سنين قرار مي گيريد بايد هميشه مورد بازبيني قرارگيرد تا بتوان از سلامت كامل آن اطمينان حاصل کرد؛ از اين رو سرويس و نگهداري آسانسور در مرکز آسانسور مانا يک امر مهم و حياتي به حساب مي آيد.
حال سوالاتي پيش مي آيد :
- چگونه بايد آسانسور خود را سرويس کنيم؟
- سرويس آسانسور به مهارت خاصي نياز دارد يا همه مي توانند سرويس آسانسور خود را انجام دهند؟
در پاسخ به اين سوالات مي توان گفت، براي تعمير و نگهداري هر وسيله اي مكانيکي كه در اطراف خود مي بينيم علاوه بر آشنايي كامل با وسيله و مكاهمم كارد آن شما بايد در زمينه تعمير و نگهداري اين وسايل آموزش كافي در زمينه هايي هم چون چگونه سرويس کردن آسانسور، تعمير آسانسور و قطعات آن و آشنايي با تابلو فرمان ديده باشيد در غير اين صورت افراد با تعمير و نگهداري وسايل به صورت خود سرانه باعث آسيب رساندن به وسايل و در بعضي از موارد حتي باعث آسيب رساندن به خودشان مي شوند.
عواقب ناشي از عدم سرويس دوره اي
- خرابي در «رزيستور» هاي تابلو فرمان باعث خرابي «درايو» تابلو فرمان مي شود؛ «درايو» يکي از گران قيمت ترين قطعات آسانسور است.
- کم شدن روغن «موتور گيريبکس» كه تنها با اضافه کردن روغن در سرويس دوره اي مي توان آن را برطرف کرد، باعث خرد شدن كل «موتور گيريبکس» و از از ميان رفتن آن مي شود. هزينه روغن موتور گيربکس کجا هزينه موتور گيربکس کجا!
- تنظيم نبودن «فنر گاورنر» كه تنها با يک بازرسي و تنظيم مجدد قابل حل است، باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از ميان رفتن «ريل»هاي آسانسور مي شود.
- کثيف بودن و يا وجود گرد و غبار روي «لقمه هاي پاراشوت»-كه تنها با تميز کردن لقمه ها به صورت منظم در هر بازديد سرويس و نگهداري انجام مي شود- باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از ميان رفتن «ريل»هاي آسانسور مي شود.
- بازييني نکردن «سيم بکسل» باعث مي شود كه افراد متوجه خوردگي «سيم بکسل» نشوند؛ خوردگي «سيم بکسل» باعث ليز خوردن «سيم بکسل» و در آخر سقوط آسانسور مي شود.
چگونه مي توان از مناسب بودن خدمات سرويس و نگهداري آسانسور مطمئن شد؟
سرويس نگهداري آسانسور بايد توسط افرادي صورت گيرد كه در زمان ايجاد خسارت براي آسانسور و يا رخ دادن حادثه پاسخگو باشند، با توجه به اين موضوع مي توان گفت سپردن سرويس نگهداري آسانسور به اشخاصي كه به طور مستقل كار مي کنند يا به اصطلاح سرويسكاران موتوري كاري اشتباه است.
چون تنها راه ارتباط و درسترسي به اين افراد يک شماره همراه است كه با قطع شدن اين شماره دسترسي شما به سرويسكار هم قطع مي شود، سرويس نگهداري آسانسور بايد توسط شرکت هاي آسانسوري معتبر و با عقد قرارداد سرويس و نگهداري آسانسور https://asansormana.com/ صورت گيرد.
در غير اين صورت در زمان بروز حوادث همه مسئوليت هاي مالي و حقوقي حادثه بر عهده مدير ساختمان خواهد بود، اين عمر حتي در صورت برخورداري آسانسور شما از خدمات بيمه آسانسور هم صادق است چون هيچ يک از شرکت هاي بيمه هيچ غرامتي براي آسانسور هايي كه فاقد قرارداد سرويس و نگهداري مي باشند نمي پردازد.
نتيجه گيري
انجام سرويس و نگهداري آسانسور به طور ماهيانه امري مهم و غير قابل انكار است؛ اما اگر سرويس و نگهداري آسانسور توسط ساکنين ساختمان و يا افراد غير متخصص صورت گيرد مي تواند حوادث غير قابل جبراني را به وجود آورد كه جبران خسارت مالي اين حوادث بر عهده ساکنين و مدير ساختمان است. همين حالا براي سرويس آسانسور خود با آسانسور مانا https://asansormana.com/ تماس بگيريد